fredag 19. juni 2009

Ole Brumm og biskop-valg!

Jeg ser av nettavisene at det er ny biskop i Stavanger på gang i løpet av dagen. Ikke at jeg burde bry meg så mye om det, jeg fikk endelig meldt meg ut av Statskirken for noen månder siden, etter at kirken foruten homofili, nattverd og mye annet viktig, gikk inn for å ta styringen på norsk oljepolitikk, med skaperverket som begrunnlse! Når jeg ser hvordan endel i kirkelige kretser bruser med fjærene allerede, fordi førstevalget intert til biskop ikke ser ut til å bli valgt, er jeg glad jeg fikk avgårde den utmeldelsen, selv om det nok var 15-20 år for seint!

Hvordan kan kirken være en statskirke, fullt finansiert av staten og kommunene over offentlige budsjetter, bråke over at Regjeringen utnevner den de synes er best skikket? Kandidaten som er valgt har kirken selv hatt på sine kandidatlister, har vurdert og funnet han skikket, om enn ikke på topp på avstemningene internt. Hadde regjeringen utnevt Sylvia Brustad, kunne jeg forstått indignasjonen!

Om vi skal ha en offentlig finansiert statskirke med garanterte lønninger og pensjoner, får man akseptere at den som finansierer gildet faktisk har både meninger og innflytelse! Eller så kan man velge å bli et fritt kirkesamfunn med fullt ansvar for økonomi, personalpolitikk, ledervalg etc . Neida, her er det Ole Brumm, "Ja takk begge deler!"

På tide å virkelig ta en alvorlig debatt om Statskirken, eller skal vi fortsatt melde oss ut enkeltvis?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar